torsdag den 12. marts 2015

Nordøst

Blogskrivning er ikke det der ligger mig mest naturligt. Livet i Brasilien kører derud af. Inden jeg når og tænke mig om, er jeg i fuld sving med det næste på pogrammet. Jeg ved at der er en hel del derhjemme i Danmark, savnede venner og familie, der er vilde efter at høre, hvad jeg går og laver. Jeg har valgt at gemme mine historier til jeg igen vender tilbage…
Men lidt vil jeg gerne fortælle. Gør jer klar til en rejse ind i mit brasilianske eventyr…

11 januar 2015 - Nordøst

Tro det eller ej , jeg har været i Brasilien i 6 måneder. I seks måneder har jeg suget til mig f alt hvad jeg kunne komme i nærheden af. Fra by til by ændre personerne sig, naturlandskabet skifter og temperaturen varierer. Jeg har kastet mi ud i alt hvad jeg kunne komme i nærheden af . Taget med på diverse besøg. Om turen så går til nabobyen, Florianópolis , Londrinia eller   på landet . Det er  når jeg flytter mig, viser interesse, åbner munder og lytter, at jeg lærer noget.  Selv den kedeligste by eller kedeligste sted har noget at byde på , bare du ser ordenligt efter.

Jeg tog i januar af sted på mit livs ferie- en måned i nordøst Brasilien med en gruppe af udvekslingsstudenter.  Det var en fantastisk mulighed for endnu flere oplevelser. Jeg fik rig mulighed for at nyde nuet og det smukke omgivelser. Samtidig fyldte jeg godt op i ryksækken med nye indtryk, lærdom og uforglemmelige venskaber.

Der er helt fantastisk at rejse. Jeg får lov til at være nysgerrig. Jeg får lov til at opdaget nye ting, en ny natur, nye smage, nye strande, ny musik, anderledes danse, nye byer, andreledes arkitektur,  andre dialekter og  andre kulturer.

Jerg har valgt at fortælle om de oplevelse jeg husker bedst. Aldrig ville jeg kunne fortælle det hele. Nogle må i høre når jeg komme hjem, andre kan i fantasere jeg til og nogle holder jeg for mig selv…

Jeg hoppede på bussen i Rio Preto d.11 januar.  Jeg havde ingen ide om hvordan rejsen ville forløbe. Aldrig før havde jeg rejse  med en gruppe fra hele verden. Dog havde jeg på fornærmelsen det ville blive mere end godt.

Brasilia

Brasilia var vores første stop på rejsen. Brasilia er Brasiliens hovedstad. Hovedstaden har tideligere været Salvador , Rio de Janeiro og Sao Paulo. Brasilia er en kun 55år gammel by, der i sin tid blev konstrueret af en kommunist . Man kan tydeligt se, hvordan strukturen og arkitekturen bæger præ af det. Som dansker vil man forbinde Brasilien med strand, fodbold , samba, drinks musik og mennesker. Brasilia er alt andet. Byen byder derimod på en moderne kunstnerisk arkitektur.  Alt sammen plantet i hjertet af Brasilien. Vi tog en tur forbi præsidentens  bolig , national kongressen od den kendte Katedral.  Brasilia var helt anderledes end resten af turen. Byen er ikke energisk og glad. Det blev der heldigvis lavet om på. Når  udvekslingsstudenter slippe løs, liver alt op. Selv de mest triste rastpladser fyldes med energi , sang og grin. Ikke et eneste minut gik uden smil, kram og glæde . Der var liv overalt.

Jeg delte i Brasilia værelse med Miryam fra Frankrig og Yoko fra Japan. Vi blev oppe hele natten. Der blev spillet musik og danset natten lang. Vi kendte knap hinanden. Til trods for det, var der kemi ved første møde.
Jeg tror på at den en  speciel udvekslingsstudent-evne . At kunne skabe kemi hurtigt og lære at slappe af i nyt selskab. .

Lencois

Efter Brasilia gik turen til Lencois. Lencois er en smuk perle i midten af staten Bahia. Vi ankom til området i små vans. Jeg kunne fra vinduet  følge turen ind i landskabet. Vi var omringet af små bjergtoppe,  og  tropisk skov. Efter turen gennem det frodige landskab trillede vi ind i byen . Det var list som en rejse ind i en anden tid. Byen består for det meste af ældre flotte bygninger. Vi ankom om aftenen. Hotellet mindede  mig om et eventyr. Små hyggelige huse lå spredt over det lille areal. Et hus malet i en blå farve lå oppe på en lille bakke, mens det solgule hus gemte sig nede af en lille snoget sti, og det grønne stod i skyggen bag de mange eksotiske træer. På min morgentur rund mødte jeg på alverdens små skulpturer og tegn. Enten skrevet med sten på stien eller designet ud af naturlige farverige sten. Hver detalje kom til sin ret, og udsmykningen og kreativiteten spredte en varm energi.

Endnu bedre blev morgnen da vi startede dagen ud med en vandretur . Efter 40min med sang og  morgenenergi ankom vi til en naturlig sø. Ferskvandet i området ligner cola. Det skyildes naturligt organisk stof i vandet. Der var vedsiden af et ”vandfald ”. Der blev sprunget  ud fra højder, gledet ned af vandfaldet og svømmet. Dagene i Lencois stod på flere vandreture, grottebesøg og flot natur.

Der blev om aftenen danset Capoeira. Jeg meldte mig som de første til at prøve kræfter med den traditionelle dans. Dansen kan minde om en kampsport da man danser overfor hinanden som to der er i duel. Der var den sjoveste aften længe. Hvis der er noget brasilianere  ( og udvekslingsstudenter)  kan så er det at danse. Der skal egentlig ikke så meget til – godt humør, attitude og gåpåmod.

Jericoacoara

Beskrives som en af Brasiliens top-attraktioner. ”Jeri” lever op til sit ry. Forelskede mig hurtig , og vender klart tilbage.

Solen var gået ned og mørket havde lagt sig. Vi blev fordelt i Jeeps, hvor i vi skulle forsætte turen . Det gik op og ned til højre  og til venstre. En rutsjetur af den vilde slags.

Jeri er en hyggelig strand by. Der er en god stemning  og rare mennesker. Byen var i lang tid  en ukendt fiskerby og  fik først elektricitet i 1990’erne. Jeg synes stadig jeg kunne mærk hvordan indbyggerne så enkelt og ligetil på livet.
Det bedste af det hele var stranden. Stranden var smuk og stille. Den ene aften holdte vi bål-fest på stranden med guitarspil, dans og afslapning. Vi brugte vores til i Jeri ved stranden , vi dansede Forro, dyrkede Yoga ved vandet og nød hinanden selvskab.

Olinda – Recife

Olinda er en del af Recife. En kombination af smukke bygninger, glad musik, farver  og kunst. Olinda er stedet hvor festen aldrig stopper. Rundt om hver enkelt hjørne stødte vi ind i et karnevalsorkester, udklædte brasilianere og dans. Vi blev aftenen efter vores rundtur i bydelen oplevelsen at opleve et rigtig karneval.

Over alt i Brasilien er der karneval . Dog varierer det alt efter hvor du er. I Recife danser de Frevo,  i Salvador Axe og i Rio Samba.

Aldrig har jeg prøvet noget så brasiliansk. Vi løb rundt i gaderne, dansede og  sang. Selv brasilianere på gaden deltog. Alt fra børn til 80 årige. Vi lærte danse tricks. Jeg kunne ikke andet end at leve mig helt ind i stemningen . Det samme gjorde de  andre. Dette er en oplevelse jeg aldrig vil glemme.

Rio de Janeiro

Rio….
Rio var vores sidste destination på rejsen . Rejsens klimaks. Efter en hel dags rejse Rio nærmede vi os. Stemningen i bussen blev højere og højere. ”Estamos no Rio”  lød rundt om i bussen.

Rio var fantastisk. Vi nåede op på Pão de Açúcar og  Kristus figuren. Slentrede rundt i centrum, møde et karneval, var til fodboldkamp og spillede volley på Ipanema. Aldrig har jeg besøgt en by så perfekt . Der er strand , musik, natur, bjerge, samba  og kultur i lange baner.

Turen blev sluttet af med et brag af en danse-fest.  Der blev danset samba til sent ud på natten, grædt og grint. Vi fik rystet ud , danset og brugt alt den energi vi havde tilbage i kroppen.

Som det sidste fik vi sagt farvel.

”Tænk på hvor heldige vi er . Vi er i Brasilien, vi rejser, vi er sammen med venner, vi nyder livet, suger solen til os og blomstrer af energi.

Vi skal huske på hvor heldige vi er . Vi skal være taknemmelige for den mulighed vi har fået”

Sådan lød mit farvel til gruppen.

På kun en måned fik jeg en helt gruppe af nye venner fra hele verden- Japan , Mexico, Tyskalnd, Danmark, Finland, Indien,  USA, Canada, Belgien, Taiwan, Sweis , Frankrig, Polen og Holland .  Jeg vil aldrig glemme denne tur og mine rejse kammarater. Jeg ved at der er flere jeg med sikkerhed vil se igen og igen. Men inderst inde  håber jeg på at se dem alle igen. På et eller andet tidspunkt i livet. Om det så er om en ugen eller 20 år. Hvem ved, verden er lille.

lørdag den 13. december 2014

Så er jeg her igen

Det er blevet december og julen nærmer sig . Hvordan blev det pludselig december og hvor blev alt tiden af. Ja det er lidt over to måneder siden jeg skrev på min blog sidst. Min intention om at holde opdateret om alt hvad der skete er ikke holdt helt stik. Derfor er det godt jeg stadig har masser med tid og Brasilien tilbage til at ændre det .

Jeg har mest lyst til at fortælle om alt hvad der er sket, alt hvad jeg har opleve, alle de indtryk jeg har gjort mig. Men jeg ville aldrig kunne finde hoved eller hale i noget af det og ville med sikkerhed på ingen måde blive færdig eller kunne skrive om alt der jeg har oplevet og som er sust gennem mit hoved. Jeg kan helt blive i tvivl om jeg selv har styr på alt der er sket.

Livet som udvekslingsstudent kan sammenlignes med at bestige et bjerg eller en klippevæg. Du vil gøre alt i verden for at nå til toppen, sætter alle kræfter ind for at opnå det ultimative. Og det går frem ad , du lærer sproget, finder venner, skaber kontakter, falder til, lærer kulturen, skaber en hverdag. Men lige pludselig der midt i det hele så møder du e stigning, et bart stykke klippevæg eller mister pusten og er tømt for kræfter. Så ligger du der, hænger i rebet, helt frustreret uden at tænke over hvor langt du er nået og hvor stor fremskridt du har gjort. Man kommer ingen vejene  og opnår intet stort uden nogle gang at falde .
Det minder mig om min første introkamp tilbage i Danmark. Der havde de en stor klippevæg. Mit mål var som altid at nå helt til tops. Men hvor var det svært. Jeg klatrede og klatrede , falde, fik kritik, forbedrede mig og var hele vejen igennem fast besluttet på at nå helt til tops. Tiden løb ud og jeg nående det ikke. Men hvor nående jeg langt .

Denne gang har jeg heldigvis noget mere tid til at nå til tops. Jeg har til at nyde turen dertil. Tid til at forbedre mig gang eller klatrerytme.
Jeg tror også nogle gang jeg kan prøve for hårdt i stedet for at nyde det der er lige nu, og glæde sig til det der kommer i stedet for at ærgre sig over det ikke er endnu. Dermed ikke sagt at man ikke skal gøre det man har mest lyst til og ændre på det man ikke kan lide. Jeg har lært at livet er for kort til at finde sig i noget man ikke gider, og at man har lov til at kæmpe for det man helst vil. Nogle ting kan man ændre nu, andre kommer med tiden.

Begyndelsen af mit udvekslings år har været en rutsjebane tur. Jeg har grint, jeg har grædt,  jeg har smilet, jeg har nydte det, jeg har vænt på hovedet op til flere gange og det er gået vildt stærkt. Turen er ikke slut endnu. De er kun lige begyndt. Nu kommer det rigtige sjove. Jeg vil slippe håndtager, kaste armene i vejret . Tilslut vil jeg sidde med den bedte fornemmelse i maven og med et stort smil på læben. Det håber jeg i hvert fald-  for jeg elsker rutsjebaner , og helst de vildeste af dem.

Her får i et hav af billeder , og historier om lidt af det hele. Jeg håber det kan give et godt indtryk af hvad jeg har gået og lavet den sidste tid. Billederne endte i en pærevælling og det lykkedes ikke at ordne det. Håber det går   :)

Billede fra en herlig børnefødselsdag jeg var til .  Her i Brasilien er det megt brugt med et kagebord med store dekorationer, kager, blomster, glimmer og alt for megt af det hele.

Her et kagebord med Gurlig Gris tema.

Besøg i Mirrasol med govenøren fra mit distrikt 4480. Luudo fra Frankrig, et par tideligere udvekeslingsstudenter.

Hygge aften med de dejligste piger fra min klasse. Der stod det på madlavning, grin, snak og pigehygge. Fra venster- Vamessa, Eduarda, Maria Eduarda, Luana , jeg og Rafaela.

Fra et arrangement på min skole hvor der blev spillet håndbold, fodbold, danset. Alle elever et tilknyttet en gruppe. Der er rød eller blå gruppe. Jeg er blå. Holdene dyster derefter i af vinde dette års mesterskab.

Luana, Leticia, jeg og Rafaela.

En weekend tog min family og jeg på tur til en slags park.Det var super flot, med søer, antikke ting og idylriske blomster.

Mine elskede søskende Carol og Lucas.

Min elskede brasilianske familie. Min mor, Lucas jeg og min far.

Det blev solgt plastik blomster i alverdens former og afskykinger. Derefter blev de sat ved graven mens der tændes et lys ved hver person.
I november var jeg med til den brasilienske dag for de døde. Vi tog på kirkegården og besøgte alle familiemedlemmerne der.

På besøg med guvernøren i en rotary club i Rio Preto. Fra venstre klubbens president, Annie fra Taiwan, jeg Sueli og Udibel (govenørparret). Jeg har været afsted med Sueli og Ubibel i alverdens byer og klubber i distriktet og kender nu det meste af distriktet, udvekslingsstudenterne, interact klubber , forskellige byer og alverdens rotarianere.
Dette er Wissam og Andreai. Jeg taraf dem ved en af de mange rotary møder. Jeg blev efterfølgende inviteret hjem til dem i en weekend. Efterfølgende er jeg blevet inviteret med til alverdens sjove fester, shopping, brylluper og meget mere. De bød mig velkomme i deres hjem og i deres familie og har det super dejligt i deres selskab. Sjældent har jeg mødt nogle med så meget overskud, gæstfrihed og hjerterum.

Det gælder for størstedelen af brasilianerne. Brasilianere er de mest åbne og varme mennesker. Aldrig har jeg følt mig så velkommen og hjulpet i et andet land. Hjem efter hjem åbner armene for mig, tager mig med til tig og har en helt naturlig lyst til at hjælpe.

Her er det søde  Isadora og jeg . Hun skal på udveksling næste år.

Dagrn efter brylluppet stod det på grill-fødselsdag i Rio Preto. Der blev danset, festet, grillet og grint en del.

Jeg tog ugen efter til Rio Preto igen. Wissam Rotary klub havde inviteret mig og tre andre udvekslingsstudenter til at snakke med elever på en skole. Både på engelsk og portugisisk. Det var en vild sjov dag. Der blev fortalt sjove historier på spansk, engelsk og  portugisisk. Talt på dansk og mandarin.

Jeg hjalp Carol min værtssøster med et projekt på universitetet- om Danmark. De fleste af mine ting  hjemmefra kom i brug. Bøger, flag m.m. Det blev en stor succes.

Til et rotarymøde i Rip Preto mødte jeg et par fra Sverige, og der blev snakket lidt skandinavisk.

På besøg i Santa Fe hvor Maraitza fra Mexico bor.

Jose Bonifacio

Endu en fødselsdag med Mini tema

Dette er Acerola. Et bær indholder mere vitamin c en to appelsiner. Jeg kom hjem en dag og fortalte  at jeg havde smagt appelsinjuice med acebola. Cebola betyder løg, så alle blev lidt forvirret. Appelsin med et løg.

Her i ugen har jeg været på besøg his min brasilianske onkel og tante og to kusiner. De bor på en ranch, hvor der vrimler med heste køer, frugter og dejlig natur. Jeg havde tre super dage med sol, anderledes oplevelser , frisk mælk og godt selvskab. Her er det Jaque , Jose og jeg.

På besøg i Mirrasol. Her med deres Interact gruppe og Andres fra Mexico

Min Interact gruppe afholdte et stort arrangement på børnenes dag. jeg var med til ansigtsmaling, lege og meget mere.

Her fra et show i byen. Der belv spillet til sent ud på natten. Jeg har en sjov historie om den her fest. Jeg blev som altid inviteret med af min skønne værtssøster Carol. Vi skulle skrives på en liste. Carols kæreste sendte så en besked afsted med navnene. Tilsidst mit navn stavet  Nana.  her i Brasilien  betyder Nana at tage en lur. Ja det endte så med at min navn ikke kom på listen, men at forsangeren i bandet troede der var tale om at tage en lur.
Vi grinte meget af historien og tog derefter afsted til en lille før grillfest. Der stødte jeg så tilfældigvis ind i forsangeren. Han undskylde vældigt, men jeg kom på en bedre ide- Det var selvfølgelg intet problem  jeg betalte , men nu når der var lavet rod i den, kunne det være han måske havde en cd med autograf og det hele. Så helt skidt gik det ikke :)

Fødselsdagspakke fra mormor og morfar. 3 måneder forsent... håber snart de ventede pakker kommer.

Guilherme der var i Danmarks sidste år holde præsentation om hans år. jeg tror de fleste blev lidt overrasket over hvor anderledes Danmark er. Glæder mig til at holde min præsentation.

Endu et billede fra min weekend hos Wissam og Andreia og deres to sønner Rassen og Tárik

Centrum i Rio Preto

Lidt jul er der kommet til Brasilien . men nej det kan ikke sammenlignes med julen i Danmark. De kunne lære lidt af os, men til gændgæld er der varmt, sol, pool og lækre eksotiske frugter.

På besøg på pasta restaurant...uhhhhhm

Vi sluttede efter pastaen af med libanesiske kager... . Et lille sted midt i Rio Preto

Her uder billeder fra et bryllup jeg var til- det første siden mine forældre blev gift. Brylluper her er typisk om aftenen. Det bel danset til den lyse morgen . Med to bands, lys, glimmer og to kjoler til bruden.

flere billeder fra projektet på skolen

Jorge fra Mexico fik noget af en opmærksomhed fra skolens piger...

Afslutning på en vild dag ved grillsted- kød på spyd. Jorge(mexico), Bailey, (USA), Annie ( Taiwan) og Wissam bag kameraret.

Lidt billeder fra endu et bryllup med min counselor Cassio :)

Juledekorationer i shopping mall i Rio Preto

Endu en weekend i Rio Preto hvor jeg var inviteret til fest. Med Wissam , Andreia og en gruppe andre udvekslingsstudentet.

Her et billede fra et rotary arrangement i en anden klub i Rio Preto . Ashley fra Canada, Miguel fra Moxico , Og Mirjam fra Tyskland + et par brasilianske drenge.

Fra mit besøg i Santa Fe, med Maritza fra Mexico, Marianna fra Brasilien og Maritzas værtsmor. Her på isbar.

Ja hvad skal jeg sige- et udpluk af min klasse. Herlige, skøre og rigtig rare, håber på endnu flere timer og oplevelser med dem !

Min klasse samlet til fødselsdag. Vi "spillede" hemmelig ven. Som er en leg der kan minde lidt om nisse ven bare med en pakke kun. Alle trækker et navn og samles derefter til en fest . her fortæller man inden gavne gives lidt om ens hemmelige ven. Super sjovt.

Her til capoeria - en dans der stammer fra de barsilianske indianer. Det skal forestille en slåskamp. Der bliver spillet musik, sunget og skabes en helt bestemt stemning. og se hvem der er med i midten af rundkræsen. Det gik som smurt.

Så biver det ikke mere Dansk- Brasiliansk. Har efterhånden  en del Havaianas :)

En bleg dansker behøver stærk beskyttelse...

Sidste fredag var jeg med udvekslingsstudenterne i mit distrikt  i en  vandpark. jeg nåede ikke at tage så mage billeder. Jeg var fuldt optaget af de vilde forlystelser og dejlige venner fra hele verden jeg har mig.

Frisk mælk

Jeg håber det gav et godt indtryk af hvordan det er her, mit liv her, og de dejlige mennesker jeg er omgivet af. Jeg vil fra nu af gøre mit bedste for at opdatere med flere opslag, billeder, historier, erfariger fra mit eventyr her i Brasilien . Det er vildt hvor meget man lærer om sig selv, livet, ens ønkser, styrker, svagheder, mennesker og den alderledes  kultur. Jeg har allerede nu fået fyldt godt op i rygsækken og gjord mig mange erfaringer. Jeg svaner dem derhjemme. Men inden jeg for set mig om er den tid gået :) Jeg håber i alle har det godt og nyder december måned.  I hører snart nyt fra mig !